Aktuality
Zveřejněno 6. 12. 2024
Prosincové změny v dopravě
Přinášíme velký přehled změn v dopravě, které nastanou od poloviny prosince.
Od 15. prosince se opět spustí provoz na nově zdvojkolejněné železniční trati ze Střelic do Zastávky, což přinese poměrně velké změny v cestování, které se nebudou týkat pouze železnice. V tomto textu přinášíme veškeré dostupné informace.
Bude to delší čtení, protože těch oblastí, kterých se změny dotknou, je hodně. Budete-li chtít přejít přímo k nějakému tématu, stačí kliknout na rozcestník tady dole.
Autobusové spoje a co pro zlepšení udělalo město
Na co se ptáte nejčastěji a odpovědi z KORDISu
Obecný přehled změn na železnici (validátory atd.)
Co a proč se děje
Návratem vlaků na koleje v podstatě dochází k naplnění představy Jihomoravského kraje o hromadné dopravě v regionu, kdy je cílem přesunout cestování z ucpané dálnice na komfortní železnici. To je hlavní důvod, proč se změny v jízdních řádech výrazně dotknou také autobusových linek.
Ty budou, obecně řečeno, jezdit méně, ale měly by uspokojivě pokrývat nejvytíženější časy – tedy ráno a odpoledne, a hlavně navazovat na vlaková spojení.
Spousta z vás si už na webu IDOSu vyhledala nová spojení a reakce na redukci autobusu 405 nejsou pozitivní. Došlo k paradoxní situaci, kdy se debata o spuštění železniční dopravy točí kolem jízdních řádů autobusů. Proto nám k tomu dovolte pár slov.
Autobusové spoje a co pro zlepšení udělalo město
Je přirozené, že změny budou přinášet úskalí, která nevzbudí všeobecnou spokojenost. Za město však můžeme zodpovědně prohlásit, že jsme udělali maximum pro to, aby se při plánech na kraji/KORDISu myslelo na potřeby Rosičáků.
Na to, aby vlaky bezproblémově nahradily autobusové spoje, nemá rosické vlakové nádraží vhodnou polohu a tenhle argument byl při debatách s KORDISem velmi akcentován. Vedení města má omezené možnosti, jak do plánů regionální dopravy promlouvat. Stále se o to ale i v rámci těchto mantinelů snažíme. Níže vám nabízíme přehled toho hlavního, co se podařilo.
- Během roku jsme se vás například ptali, jaké máte k novým jízdním řádům připomínky a všechny jsme je předali na kraj. Chtěli jsme, aby na kraji slyšeli, co si o tom myslíte vy.
- Celý rok jsme v kontaktu s lidmi z KORDISu a snažíme se usměrňovat plány, které často nevnímají potřeby některých měst, Rosice nevyjímaje. Nedávno jsme korigovali změny v jízdních řádech ranního „školního“ autobusu na lince 153.
- S řidiči autobusů jsme domluvili, aby nám poměrně nadstandardně spočítali počet cestujících v jejich spojích. Čísly jsme pak argumentovali při jednání na krajské organizaci.
- Dlouhodobě usilujeme o zachování linky 405 – tady to nemá smysl lakovat na růžovo, tahle linka konkrétně se dlouhodobě na kraji ve stávající podobě moc nelíbí. Děláme ale všechno pro to, aby její redukce neměla negativní vliv zejména na dopravu pracujících do Bohunic.
Nový grafikon zatím nikterak netěší ani nás. Věříme příslibu KORDISu, že na potenciální nedostatky budou reagovat doplněním spojů. Pokud byste tedy měli jakékoliv připomínky, klidně se na KORDIS obraťte přímo, pomůžete nám tím ke konstruktivnímu řešení.
Na co se ptáte nejčastěji a odpovědi z KORDISu
Vaše dotazy jsem předali odpovědným kolegům v KORDISu. Jejich odpovědi vám nabízíme níže. Pokud byste se chtěli zeptat na něco, co nevyplývá z odpovědí níže, klidně na KORDIS napište přímo.
OTÁZKA: Tím, že bude linka 405 jezdit ve špičkách každých 30 minut, lze očekávat, že bude přeplněná, a to tím spíš, když dojde ke zrušení linky 401.
ODPOVĚĎ KORDISu: Nerozumíme tomu, co je myšleno zrušením linky 401. Linka 401 nebude zrušena ani omezena, bude stále v provozu. Nově bude jezdit denně mezi Ostrovačicemi a Brnem po D1, dnes je tudy vedena jen ve špičkách pracovních dní. Pokud je tím myšleno, že mimo špičky pracovních dní obsluhuje Bosonohy a Popůvky a že nově tomu tak nebude, tak uvádíme, že Bosonohy a Popůvky stále budou mít linky 402 a 161 (dnes 51), navíc jak už je uvedeno, jedná se pouze o období mimo špičky pracovních dní, kdy již není frekvence cestujících tak vysoká, aby došlo k přeplnění linky 401.
OTÁZKA: Nedostatečná návaznost na vlak přes linku 423. Frekvence linky 423, má být vedena pouze jednou za hodinu. To zcela neodpovídá potřebám obyvatel Rosic, kteří by chtěli efektivně přestupovat na vlak v Tetčicích.
ODPOVĚĎ KORDISu: Linka 423 bude ve špičkách pracovních dní jezdit mezi Rosicemi a Tetčicemi každých 30 minut, nikoliv jednou za hodinu, jak je uvedeno. Zrychlené vlaky urazí vzdálenost z Tetčic do Brna za 20 minut. Bude to jednoznačně nejrychlejší způsob dopravy mezi Brnem a Rosicemi, jak se vyhnout komplikacím na silniční síti, kdy na D1 i souběžné silnici II/602 bývají často kolony. Opravdu doporučujeme tento způsob dopravy vyzkoušet, protože se bude jednat o komfortní spojení kapacitním nízkopodlažním vlakem s návazností na autobus do centra Rosic.
OTÁZKA: Zhorší se dopravní dostupnosti vzdálenějších částí Rosic. Například obyvatelé městské části Kamínky budou muset docházet až 25 minut pěšky k železniční zastávce Rosice u Brna
ODPOVĚĎ KORDISu: Jak už jsme uvedli, není nutné docházet z Kamínek pěšky na vlak, ale využít bus linky 423 do Tetčic a zde přestoupit na navazující vlak.
OTÁZKA: Zhorší se cestování do Bohunic. Podle nového jízdního řádu pojede linka oklikou přes Popůvky a Bosonohy, takže nebude rychlé a přímé spojení do zmíněné brněnské městské části. které bylo vždy klíčovou výhodou linky 405 vedené po dálnici.
ODPOVĚĎ KORDISu: Linka 405 je sice dle jízdního řádu vedena po D1 s relativně krátkou jízdní dobou, ovšem vzhledem k dopravním problémům na D1 (které bohužel budou trvat několik dalších let v souvislosti s rozšiřováním D1 na 6 pruhů) je již v současné době ve většině případů v pracovních dnech stejně vedena přes Popůvky a Bosonohy. V minulosti jsme evidovali několik podnětů cestujících z oblasti Zastávky a Rosic na zastavování autobusů linky 405 v Popůvkách a Bosonohách. Rozhodně nesouhlasíme s tím nazývat trasu přes Popůvky a Bosonohy oklikou. Jedná se o souběžnou trasu s dálnicí D1, která je kilometrově stejná s trasou po D1.
Obecný přehled změn na železnici (validátory atd.)
Veškeré odbavení a nákup jízdenek bude nově řešit přímo cestující. Prvním způsobem, jak zaplatit za jízdné je už existující způsob předplatného v různých formách. Tím druhým je pak nákup jízdenky přímo na konkrétní cestu. Ten bude nově probíhat přes tzv. validátor – automaty, jehož prostřednictvím, si platební kartou uhradíte zvolenou jízdenku. O tom, jak fungují a jak s nimi pracovat, se dozvíte zde.
- V souvislosti s modernizací tratě mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna bude výrazněji posílena železniční doprava na lince S4 mezi Brnem, hl. n. a Zastávkou u Brna. Na této trati pojedou ve špičkách pracovních dní v jednom směru až 3 zastávkové vlaky do hodiny s tím, že zrychlené vlaky tuto trasu urazí za cca 24 minut. Nově zde budou jezdit kapacitní elektrické nízkopodlažní vlaky.
Ze Zastávky u Brna směr Třebíč a Jihlava pak budou navazovat motorové vlaky vedené jako linka S42 v tarifu IDS JMK v relaci Zastávka u Brna – Náměšť nad Oslavou. - Protože vlaky budou z Brna směr Rosice a Zastávka u Brna a zpět páteřní linkou, dojde ve špičkách pracovních dní k omezení intervalu souběžné autobusové linky 405 (Zastávka u Brna – Rosice – Brno, Nemocnice Bohunice), která bude ve špičkách pracovních dní vedena v intervalu 30 minut a mezi Brnem a Rosicemi bude nově vedena přes Popůvky a Brno, Bosonohy s obsluhou zastávek po trase.
- Linky 406 se změna trasy netýká. I nadále bude mezi Brnem a Rosicemi vedena po dálnici.
- Vybrané spoje linky 423 (Mohelno – Oslavany – Ivančice – Rosice) budou prodlouženy z Rosic do Litostrova přes Rudku do Domašova, příp. do Javůrku. V úseku Litostrov – Domašov (Javůrek) tak nahradí linku 410, která bude zrušena. Linka 423 tak nově zajistí spojení od vlaků linky S4 v Tetčicích směr Rosice a opačně a také zajistí spojení Domašova, Rudky a Litostrova do Tetčic a Rosic, příp. do Ivančic. Občané Domašova, Rudky a Litostrova tak budou mít nově zajištěno alternativní spojení do Brna přes Tetčice s přestupem na vlak a opačně.
- Cestující z Rosic do Brna tak můžou využívat spoje linky 423 do Tetčic, kde bude zajištěn přípoj na vlak linky S4 do Brna a zpět.
POZOR. Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela novou žel. trať, bude zde v prvních pěti dnech (15. prosince až 19. prosince 2024) zavedena tzv. konsolidační pomalá jízda, kdy vlaky budou jezdit v tuto dobu méně častěji a bude posílen provoz linky 405.